U bent hier: Home / NIEUWS / Tatiana Wolska wint de oproep voor kunstcreatie

Tatiana Wolska wint de oproep voor kunstcreatie

Oproep voor kunstcreatie - origineel kunstwerk

Tatiana Wolska wint de oproep voor kunstcreatie van het Museum van Elsene.

De kunstenares Tatiana Wolska werd geselecteerd om een origineel kunstwerk te creëren voor de nieuwe ontvangsthal van het Museum van Elsene, een ruimte van 500 m3 die baadt in het licht, waar de verschillende bezoekersparcoursen elkaar kruisen. Het werk zal aan het publiek worden onthuld bij de heropening van het museum.

Simulatie van het project voorgesteld door Tatiana Wolska © alle rechten voorbehouden

Deze aankondiging volgt op de oproep voor kunstcreatie die het museum in juni 2023 lanceerde onder kunstenaars actief in België. Uit de 144 ontvangen dossiers werd in november 2023 door een panel van experts een voorselectie gemaakt van 10 kunstenaars en collectieven. Vorige week verdedigden ze hun eindprojecten. Laureate werd Tatiana Wolska, een kunstenares van Poolse afkomst die woont en werkt in Brussel.

“Het werk wordt niet alleen een prachtige uiting van het talent van een internationaal gerenommeerde Brusselse kunstenares, maar ook een originele en permanente creatie die de identiteit van het Museum van Elsene, zijn collecties en zijn engagement voor hedendaagse kunst en de overdracht ervan naar ieder mogelijk doelpubliek zal versterken.” - Claire Leblanc - Directeur-Conservator van het Museum van Elsene

Het hangende werk van kunstenares Tatiana Wolska viel de jury vooral op door de sterke visuele aanwezigheid ervan, die de ruimte boven de toekomstige café-shop een speciaal karakter zal geven, hoe licht en luchtig het ook oogt. Het voorstel kreeg ook waardering omdat het in lijn is met de waarden en identiteit van het museum: de organische vorm is erg toegankelijk en de monumentaliteit van het werk wekt verwondering op.

De juryleden toonden zich ook gevoelig voor de methodiek. De kunstenares rekent voor de ontwikkeling van haar project op burgerparticipatie, onder meer in de fase van het verzamelen van de materialen die gebruikt zullen worden om het werk te maken.

Het Museum van Elsene, momenteel gesloten voor renovatiewerken, bereidt zich voor op de heropening die gepland is voor 2025. De eerste fase van de werken bestond uit een uitbreiding van de onthaalruimtes, waar na de heropening een café en een bookshop te vinden zullen zijn. Deze ruimtes bevinden zich buiten de bezoekersparcoursen van de tentoonstellingen en zullen voor iedereen toegankelijk zijn. Het museum speelt zo in op zijn opdracht als levensruimte waar kunst voor iedereen bereikbaar is en waar mensen elkaar kunnen ontmoeten en in gesprek kunnen gaan.

De oproep sluit aan bij de wens van het Museum van Elsene en zijn partner Degroof Petercam om zich in te zetten voor de hedendaagse artistieke creatie in België en om deze te promoten bij een breed publiek.

“We zijn verheugd en trots dat we het kenmerkende project van het Museum van Elsene ondersteunen, omdat we ervan overtuigd zijn dat kunst een buitengewoon middel is om de wereld te begrijpen, te delen en verbindingen te leggen.” - Christine Mostert, Head of Art Advisory - Degroof Petercam

Dit is een opdracht die het museum nu al vervult via zijn programmering, zijn dynamisch aankoopbeleid, dat vooral gericht is op de hedendaagse kunstscène in België, en zijn nauwe banden met Belgische kunstenaars of kunstenaars die in België actief zijn.

Over Tatiana Wolska

Tatiana Wolska is in 1977 geboren in Zawiercie, Polen. Ze studeerde aan de Villa Arson in Nice. Sinds 2016 woont en werkt ze in Brussel.

Tatiana Wolska onderzoekt zowel tekenen, wat ze dagelijks doet, als beeldhouwen, waarbij ze de grenzen van de architectuur opzoekt. Vaak neemt ze gevonden materialen en alledaags gereedschap als uitgangspunt, waarmee ze vorm geeft aan organische volumes. Gerecupereerde plastic flessen, rondslingerende spijkers en gerecycled hout vormen de matrix voor groei- en uitbreidingsmechanismen, waarin gespeeld wordt met perceptie en die verwondering opwekken.

Leden van de selectiejury

Carine Fol - Curator kunst in de publieke ruimte bij de dienst Stedenbouw van de Stad Brussel
Adrien Grimmeau - Kunsthistoricus, curator, auteur, docent en mededirecteur van ISELP
Bernard Marcelis - Historicus, kunstcriticus en onafhankelijk curator
Christine Mostert - Head of Art Advisory | Degroof Petercam
Emmanuel Van de Putte - Senior Director, Managing Director | Sotheby's Belgium, Lid van de Raad van Bestuur van de vzw Vrienden van het Museum van Elsene
Fondation CAB, vertegenwoordigd door Eléonore De Sadeleer - Directeur van Fondation CAB
Claire Leblanc - Directeur-Conservator van het Museum van Elsene
Anne Carre - Hoofd collecties van het Museum van Elsene
Astrid Herkens - Wetenschappelijk medewerkster van het Museum van Elsene
Mathieu Menten - Coördinator kunst in de openbare ruimte voor de Stad Brussel (voorheen Projectleider visuele kunsten en kunstenaarsateliers binnen de Dienst Cultuur van de Gemeente Elsene)

Partner

Het project werd mogelijk gemaakt dankzij de steun van Degroof Petercam, de exclusieve partner van het Museum van Elsene voor dit project ter promotie van hedendaagse artistieke creatie in België.

Document acties