You are here: Home / Exhibitions / Previous exhibitions / Summaries of catalogs / Collection (FR) - (DU)

Collection (FR) - (DU)

Guide des collectionsFR:

Créé en 1892, le Musée communal d’Ixelles occupe une place de choix sur la scène culturelle belge. Ses collections permanentes, riches de plus de 10 000 oeuvres, parmi lesquelles nombre de chefs-d’oeuvre, lui assurent également un rayonnement à l’échelle internationale.

Ce guide invite à la découverte des oeuvres phares de la collection permanente. Utile au visiteur souhaitant accompagner sa visite d’un outil didactique, ou en garder le souvenir, ce guide est également conçu comme un ouvrage général parcourant l’histoire de l’art belge. En effet, l’art ancien du XVIe au XVIIIe siècle, les développements de l’art de l’Affiche, puis les grands courants des XIXe et XXe siècles — réalisme, impressionnisme, néo-impressionnisme, expressionnisme, surréalisme jusqu’aux expériences protéiformes de l’art moderne et contemporain — sont représentés par des oeuvres d’exception.

De Dürer, en passant par James Ensor, Henri de Toulouse- Lautrec, Théo Van Rysselberghe, Constant Permeke, Gustave De Smet, Pierre Alechinsky mais encore Auguste Rodin, Francis Picabia, Pablo Picasso, Joan Miró ou Ann Veronica Janssens et Jan Fabre, la visite du Musée communal d’Ixelles témoigne de l’originalité de la culture belge et s’offre au public comme un parcours d’une grande richesse.

DU:

Het Gemeentelijk Museum van Elsene werd in 1892 opgericht en maakt sindsdien deel uit van de toonaangevende culturele instellingen in België. Het heeft zijn internationale faam te danken aan zijn permanente collectie, een verzameling van meer dan 10 000 werken waaronder een aantal prestigieuze topstukken. Deze catalogus is een uitnodiging om de meesterwerken uit de permanente collectie te ontdekken. Niet alleen bevat hij een schat aan informatie voor de bezoeker, hij vormt ook een mooi aandenken achteraf. Tegelijk biedt hij een algemeen overzicht van de Belgische kunstgeschiedenis. Beginnend bij oude kunst van de 16e tot 18e eeuw bespreekt hij vervolgens de ontwikkelingen in de affichekunst. Daarna komen de grote stromingen uit de 19e en 20e eeuw aan bod — van het realisme, impressionisme, neo-impressionisme, expressionisme

en surrealisme tot de veelzijdige experimenten uit de moderne en hedendaagse kunst. Van Dürer over James Ensor, Henri de Toulouse-Lautrec, Théo Van Rysselberghe, Constant Permeke en Gustave De Smet tot Pierre Alechinsky en via Auguste Rodin, Francis Picabia, Pablo Picasso, Joan Miró tot Ann Veronica Janssens en Jan Fabre — de werken die het Gemeentelijk Museum van Elsene hier voorstelt, zetten de originaliteit van de Belgische cultuur in de verf en leiden de bezoeker langs een schitterend parcours.

Document Actions