You are here: Home / Exhibitions / Previous exhibitions / Summaries of catalogs / Dubuffet. Architecte / As architect (FR) - (EN)

Dubuffet. Architecte / As architect (FR) - (EN)

Dubuffet. As architect

EN:

« Dubuffet as architect ». Such an expression may seem surprising, even provocative. Although Dubuffet is acknowledged by all as one of the most important painters from the second half of the 20th century, few are aware of “his musical experience”, or the architectural to his work, developed during the Hourloupe period (1962-1974) and for which he was awarded an honorary medal by the American Institute for Architects in 1982. This book tracks the evolution in Dubuffet’s work from 1965 when he received a commission from André Malraux, then Minister of Cultural Affairs in France, for two monumental paintings for the University of Paris in Nanterre, to the building of Villa Falbala, his move from painting to relief, then to sculpture and this unique architecture whose hollows and protrusions with their black outlines defy any surface reading, teaching us that all reality – whether physically present as with the Groupe de quatre arbres at the Chase Manhattan Bank in New York and the Villa Falbala, or virtual as in painting – is an illusion. In Dubuffet’s words, anyone attempting to decipher it is like “a fish that decides to secrete for itself the water it swims in and that provides it with food, thus making its habitat and nourishment out of its own secretion”.

FR :

“Dubuffet architecte”. Une telle formule peut paraître surprenante, voire provocante. Si chacun s’accorde à reconnaître en Dubuffet l’un des peintres majeurs de la seconde moitié du XXe siècle, seuls quelques-uns connaissent aussi ses « expériences musicales » ou cette dimension architecturale qui se développa pendant la période de L’Hourloupe (1962-1974) et valut à Dubuffet en 1982 la médaille de The American institute of Architects. De la commande en 1965 par André Malraux, alors Ministre des Affaires culturelles, de deux peintures monumentales pour la Faculté de Nanterre jusqu’à la construction de la Villa Falbala ce livre retrace le cheminement de l’artiste, de la peinture au relief, puis à la sculpture et à cette architecture unique qui, avec ses ceux et ses reliefs, ses grands tracés noirs qui contredisent la lecture des surfaces, enseigne que toute réalité – matérielle comme le Groupe de quatre arbres de la Chase Manhattan Bank à New York et la Villa Falbala ou virtuelle comme la peinture – est illusion et que le déchiffreur, écrit Dubuffet y est comme « un poisson qui entreprendrait de sécréter lui-même l’eau dans laquelle il nage, et dont il s’alimente, qui ferait sa propre sécrétion son habitat et sa nourriture. »

Document Actions